21/01 APPELSCHA BEZOEKT VOORSTELLING POSITIEF COACHEN

Afgelopen maandagavond 16 januari 2012 heeft een afvaardiging van Appelscha een wel heel leuk en leerzaam uitje gemaakt in Groningen. In Martiniplaza werd een voorstelling over Positief coachen bezocht; een principe dat wij bij de club ook erg belangrijk vinden. De twee uur durende show werd gegeven door twee professionele acteurs en was heel komisch van opzet. Het behandelde interessante vraagstukken, zoals wat je kunt doen met kinderen die de training verstoren of met kinderen die faalangst hebben. Het leerde ons dat Positief coachen uitgaat van ongeveer één negatieve opmerking tegeonver vijf positieve opmerkingen, en dat dit principe ook kan doorwerken in de opvoeding. De voorstelling was op die manier ook een spiegel voor menig trainer in de zaal aanwezig. Eveneens gaf het de interessante gedachte weer dat een speler of spelersgroep sneller zal verbeteren, als je het als trainer juist niet over winnen of verliezen hebt.

De groep (bestaande uit Jan Hendrik, Andrea, Jolande, Astrid, Nathan, Dilara, Andries, Iwan, Aletta, Huub en Thomas) heeft het heel leuk gehad, getuige de positieve reacties na afloop. Op de training van afgelopen vrijdag hadden we het er nog over: één moeder vertelde dat ze wel zeker wist dat het op de vereniging wel goed zat met Positief coachen, en dat horen we natuurlijk graag!