TOERNOOIEN.

Tafeltennis kent verschillende toernooivormen. Niet alle spelers kunnen aan elk toernooi meedoen.
Deelname is vaak gekoppeld aan een bepaalde licentie. De Nederlandse kampioenschappen zijn voor A en B licenties.
De jeugdranglijsttoernooien zijn er respectievelijk voor A,B, C en soms D - licenties. Welpen alleen A en D licenties. Voo deelname aan de Nationale jeugdmeerkampen (NJM) wordt de speler uitgenodigd door de NTTB via de afdeling.
Aan de voorronden van de NJM kan in principe iedereen met een licentie aan meedoen. Er wordt altijd gespeeld in grote meerkampen van 6 tot 8 achtpersonen. De beste 3 of 4 spelers plaatsen zich voor de volgende ronde. Uiteindelijk blijven de beste spelers van Nederland in de eigen categorie over en spelen de finale ronde. Deelname aan toernooien en gewonnen wedstrijden in de competitie leveren punten op voor de licentie. Het beleid is erop gericht een zo hoog mogelijke licentie te behalen. De vereniging geeft aan welke spelers aan welke toernooien deelnemen. Voor elk toernooi moeten de spelers (ouders) aangeven of definitief wordt ingeschreven. En ..... inschrijving verplicht tot deelname. In het verloop van het seizoen kunnen wijzigingen in licenties ontstaan. Hierdoor is het mogelijk dat spelers toegevoegd worden of aan een toernooi moeten deelnemen. De trainers houden de spelers hiervan op de hoogte.
Verder kent de NTTB OPEN TOERNOOIEN. Hier kan iedereen aan meedoen die tot de doelgroep behoort zich voor inschrijven.
Ook tijdens toernooien dienen de spelers clubkleding te dragen.

Een toernooi in de praktijk

Bij de meeste toernooien wordt begonnen met een serie meerkampen gevolgd door een afvalsysteem. Een meerkamp is een reeks wedstrijden waarbij alle deelnemers aan die meerkamp 1 keer tegen elkaar spelen. De meest toegepast meerkamp zijn een driekamp, een vierkamp, een vijfkamp of een zeskamp.

Niet hinderen

Bij hele grote toernooien, zoals de ranglijsttoernooien waar meer dan 500 deelnemers zijn, is de ruimte buiten het center courts of speelveld vaak beperkt. Gangpaden zijn er om waar nodig spelers en coaches snel van de ene naar de andere tafel te kunnen laten lopen. Door het gebruik van scoreborden zijn de wedstrijden over het algemeen goed te volgen.

Vervoer en begeleiding

Vervoer bij toernooien zal zoveel mogelijk verzorgd worden door de vereniging, maar het is onvermijdelijk dat een beroep op de ouders gedaan moet worden.

Jeugdbegeleiding

Onze vereniging vindt jeugdbegeleiding tijdens wedstrijden en toernooien erg belangrijk.
Elke begeleider dient in het bezit te zijn van het boekje jeugdbegeleiding dat is uitgegeven door de NTTB. Dit boekje krijgt u gratis en is bijzonder handig voor ouders. Op deze manier krijgt u een beeld van wat tafeltennis precies inhoudt en waar we mee bezig zijn.