4/5 GOUD, GOUD EN BRONS TWEELING BROERS OP NK SCHIEDAM

Stellan Smid is er in het weekend in geslaagd om de Nederlandse titel bij de A welpen in de wacht te slepen. Hiermee heeft de tafeltennisvereniging Appelscha historie geschreven. Vijf jaar na de oprichting levert de vereniging zijn eerste Nederlandse kampioen af in het enkelspel.
Ook in het dubbelspel, waar Stellan met tweelingbroer Merijn achter de tafel verscheen waren de broers de beste van Nederland en veroverden het goud. Merijn behaalde in het individuele toernooi een fantastische bronzenmedaille.
Omdat de verwachtingen hoog gespannen waren, Stellan was eerste geplaatst en Merijn als tweede lag er wel de nodige druk op de jongens. Stellan speelde in de poulefase nog niet zijn beste spel maar wist wel al zijn drie tegenstanders met 3-0 te verslaan. Merijn won ook zijn drie poule wedstrijden maar verloor onderweg twee games. In de kwartfinale begon Stellan warm te lopen tegen Kevin Ranselaar (UTTC)  de nr. twee van de poule van Merijn. Stellan overklaste zijn tegenstander volledig met 11-5, 11-4 en 11-2. (3-0). Merijn speelde in de andere kwartfinale tegen Louis Cok (Dordrecht). Het was een merkwaardige wedstrijd. Iedere game wist Merijn zijn achterstanden op het eind van de game alsnog om te zetten in winst en zo met 3-0 te winnen, 13-11, 11-8 en 11-9. In de halve finale hield Stellan het niveau vast. Zijn tegenstander, Wessel van 't Walderveen (VVV Nieuwegein) had geen enkele kans (3-0). Merijn speelde de andere halve finale tegen Eric Agamyan (Openline Westa). De onderlinge strijd is de laatste jaren ongemeen spannend. Ook nu weer was het een enerverende strijd die gelijk op ging. In de vijfde game op 9-9 was Eric net even koelbloediger en hij won met 11-9 en bereikte hiermee de finale. Voor Merijn bleek de derde plaats het maximaal haalbare.
In de finale won Stellan de eerste twee games 11-7. 11-9 met zenuwachtig spel maar verloor de derde game met 11-8. Eric liet in de vierde game zijn beste game van het toernooi zien en Stellan werd behoorlijk onder druk gezet door Eric. Vooral de service bezorgde Stellan problemen. Gelukkig voor Stellan hoefde er geen vijfde game aan te pas te komen omdat Eric op 9-10 zichzelf uitschakelde door fout te serveren. Stellan greep vorig jaar als eerste jaars welp al de bronzen medaille en won hiermee verdiend zijn eerste Nederlandse titel in het enkelspel. Zijn vele trainingsuren hebben opgeleverd wat hij graag wilde worden, de beste van Nederland.
In het dubbelspel hadden de jongens de eerste ronde een bye, in de tweede ronde speelden zij tegen Bas van der Duin en Kevin Ranselaar. Met 9-11, 11-6,11-8 en 11-9 wist het duo nog moeizaam de finale te halen. De finale ging aanmerkelijk beter tegen Eric Agamyan/Nigel Peters (Treffers-Arnhem) 11-7, 11-8, 10-12 en 11-2 werd de Nederlandse titel veroverd door het duo. Vorig jaar won Stellan nog de Nederlandse titel met Laurens van Raadshoven (NOAD R'dam).
Over een maand staan nog de finales van de Jeugdmeerkampen in Panningen (limb) op het programma. In dit weekend wordt er een 12 kamp gespeeld tussen de 12 sterkste welpen van het afgelopen jaar. Wanneer Stellan dit toernooi ook op zijn naam weet te schrijven heeft hij alle belangrijke nationale toernooien dit seizoen gewonnen. Ook zijn broer heeft zich al gekwalificeerd voor dit evenement en is weer één van de kanshebbers voor eremetaal.