APPELSCHA 2 VERSLAAT APPINGEDAM 1 MET 8-2

De tafeltennissers van Appelscha 2 hebben de competitie in de Noordelijke tweede divisie afgesloten met een 8-2 overwinning op DTTC'78 1 uit Appingedam. Er stond nog een rekening te vereffenen omdat de Appingedammers de Appelschasters in Appingedam op een te klein veld wilden laten spelen. De protestprocedure daarover loopt nog, voorlopig heeft Appingedam gelijk gekregen en is die wedstrijd in 10-0 voor Appingedam geëindigd.

Er moest dus iets worden rechtgezet vrijdagavond in Appelscha. Het afdelingsbestuur van de NTTB Noord had zelfs een officieel bondsscheidsrechtersduo ingeschakeld om de wedstrijd te leiden, dat waren M. Haeck uit Assen en J.J. Troost uit Amsterdam. En rechtzetten, dat deden onze jongens. Met 8-2 werd Appingedam afgedroogd en weer naar huis gestuurd.

Vader Huub en zoon Merijn Smid wonnen elk hun drie enkelspelen en Johan Vogelzang won twee. Het dubbelspel werd een nipte prooi voor de Appingedammers, zij wonnen het met 11-9 in de vijfde game.

De andere Appingedamse zege ging ook op het uiterste nippertje, met 11-8 in de vijfde game won Robert Janssens van Johan Vogelzang. Van de tien partijen die avond gingen er vijf over de maximale vijf games, waarvan Appelscha er drie won en Appingedam twee. De 8-2 gaf dus goed de krachtsverhoudingen weer tussen beide teams.

De mooiste en meest spannende partij was in mijn ogen die tussen Merijn Smid en Robert Janssens. Merijn had de eerste twee games verloren en keek bij 8-10 in de derde game tegen twee matchpoints aan. De 15-jarige Merijn toonde veerkracht, serveerde tweemaal zo dat twintigplusser Janssens de bal fout retourneerde en met 13-11, 11-8 en 11-8 toonde Merijn dat hij nog net op tijd de juiste tactiek en strategie onder de knie wist te krijgen. Met een beetje veel wilskracht. Chapeau!

In de eindrangschikking van de Noordelijke tweede divisie is Appelscha 2 nu op de derde plaats geëindigd, met slechts vier puntjes achterstand op De Treffers 2 uit Klazienaveen en Midstars 3 uit Middelstum. Als de eerdere wedstrijd in Appingedam in minimaal een 5-5 gelijkspel was geëindigd, hadden onze jongens nu het kampioenschap en promotie naar de Noordelijke eerste divisie kunnen vieren. Of dat gaat gebeuren is nog in juridische bondshanden, dat is afwachten.

Het was in elk geval heerlijk een onafhankelijk scheidsrechtersduo in de zaal te hebben. Dat zou wat mij betreft wel vaker mogen. Dat was in Appingedam ook super handig geweest. Nu heeft de protestzaak van Appelscha tegen Appingedam een hoog woord-tegen-woord-gehalte, bij de aanwezigheid van een scheidsrechter was er een onafhankelijke waarnemer bij het speelveld geweest, die waar had kunnen nemen wat de echte (speelveld)waarheid was. Zo iemand erbij was errug handig geweest.

In elk geval, fijne zomer allemaal, tot volgend seizoen,

Johan Vogelzang