SENIOREN 1 VERLIEST 'SPEK EN BONEN-DUEL' VAN READY

Zaterdag reisden Andries Cats, Leon Knol en invaller Johan Vogelzang af naar Leeuwarden om de wedstrijd tegen Ready 1 te spelen. Van de kant van Appelscha een wedstrijd voor spek en bonen, omdat de derde positie op de ranglijst van de Noordelijke eerste divisie met nog drie wedstrijden te gaan te ver verwijderd is van koploper GTTC 2 uit Groningen. Runner up Ready moest een goed resultaat neerzetten om GTTC 2 te achtervolgen voor de promotie naar de derde divisie.

Dat Johan als ‘ invaller’ wordt benoemd is eigenlijk overbodig. Johan hoort thuis in de Noordelijke eerste divisie en dat bewees hij ook. Johan speelde voortreffelijk, zoals we hem kennen. Variatie, strijdlust, strakke verdediging en niet te vergeten de ballonverdediging. Met weliswaar twee nederlagen deed hij niks onder voor de rest. Qua spel verdiende hij drie overwinningen. Er werd twee keer met 11-9 in de vijfde game verloren, tegen Bram Parlevliet en Frans van den Berg. Harry van den Berg werd met 3-0 het bos ingestuurd.

Andries wist zijn forehand topspin zaterdag helaas niet te vinden, iets wat hem dit seizoen al vaker parten speelt. Sportman als hij is bleef hij ervoor gaan. Strijdend voor een goed resultaat leverde het hem zowel tegen Harry als Bram een gamewinst op, maar dat was niet genoeg voor een overwinning. Ook het dubbelspel samen met Leon ging verloren.

Leon opende tegen Harry. Zoals vaker dit seizoen mocht de tegenstander het spel maken en daar maakte Harry goed gebruik van. Er moest een vijfde game aan te pas komen en met een engeltje boven het hoofd wist Leon deze alsnog te winnen. Harry kon ditmaal zijn ene matchpoint (bij de voorgaande ontmoeting tussen beiden ging het om twee matchpoints) niet te verzilveren en de zege ging naar Leon.

Blokker en oud-teamgenoot Bram wist de spinballen van Leon niet allemaal te pareren: een verdiende 3-0 overwinning. Tegen Frans werd er geknoeid aan de kant van Leon. Een 9-5 voorsprong in de eerste game ging alsnog verloren. Leon kwam gelijk, 1-1 in games, maar daar bleef het ook bij. Frans wist goed te profiteren van het foutenfestijn van Leon en zoals Andries zei: "Dit keer lukte het niet om met ‘gepiel’ de wedstrijd binnen te slepen."

Als jullie goed kunnen rekenen zijn jullie ook tot de conclusie gekomen dat Ready met 7-3 heeft gewonnen. Vrijdagavond staat voor Appelscha 1 de volgende ‘spek en bonen’ wedstrijd op het programma, uit tegen Argus 1 in Harkstede. Dat we nog altijd willen winnen, lijkt me duidelijk. Wie er kampioen gaat worden? GTTC deed wel erg goede zaken met de 10-0 overwinning op Argus.

Uw verslaggever: Leon