18/02 PUIKE OPTREDENS TTVA BIJ HALVE FINALES NJM

De finale van de Nationale Jeugdmeerkampen is een van de moeilijkste toernooien om als deelnemer in te mogen verschijnen. Je moet eerst de voorrondes, de kwartfinales en de halve finales zien door te komen die op verschillende data en verschillende locaties worden gehouden. Het is voor onze spelers elk jaar weer een mooie uitdaging. De halve finales van de Nationale Jeugdmeerkampen werden afgelopen zondag in Zwolle gehouden. Stellan en Merijn Smid, Kevin Baron, Nico Gorter en Jim Berenschot namen namens onze vereniging deel aan het toernooi.

De 14-jarige Stellan speelde met dispensatie mee bij de junioren en werd in zijn wedstrijden gecoacht door Terry. Het optreden van Stellan verliep smetteloos en al zijn partijen werden op een enkele verloren game winnend afgesloten. Hiermee maakte hij zijn favorietenrol in de poule dan ook waar. In zijn partij tegen de in zijn poule als tweede geplaatste Laurens van Raadshoven trok hij op tijd bij om in de vierde game met klein verschil te winnen. Stellan is de eerste speler van Appelscha die zich heeft geplaatst voor de finales in Panningen begin juni.

Het tweede succes voor Appelscha kwam op naam van de 16-jarige Kevin. Hij kwam net als Stellan uit bij de junioren. Gecoacht werd hij door Thomas. Kevin zette zijn goede vorm uit de competitie door. Waar Kevin meerdere games met de hakken over de sloot overwegend winnend wist af te sluiten, maakte Kevin vooral  indruk in zijn partijen tegen Bas Hergelink (verloren met 2-3 en 9-11 in de vijfde game) en Sjoerd Vaders (gewonnen met 3-2 en 11-9 in de vijfde). De finales in Panningen zijn voor Kevin - naast een leuke verrassing - een mooie beloning voor een tot nog toe sterk seizoen.

Het killersinstinct van de 16-jarige Nico Gorter ("ik ga zo wel even ballen rapen") liet even voor zijn eerste partij tegen huidig Nederlands jeugdkampioen Laurens Tromer nog wel wat te wensen over. Ach ja. Hij werd zondag gecoacht door zijn teamgenoot Ricardo. Nico kon het Michiel van Dijk in vijf games moeilijk maken en ook Sander Spijkers moest het onderste uit de kan halen om de verdediger uit Oosterwolde te verslaan. Het leverde  weer nieuwe inzichten op voor de training. Het is knap van Nico hoe hij zich blijft doorontwikkelen.

Merijn speelde met zijn 14 jaar mee bij de kadetten. Hij werd met raad en daad bijgestaan door Huub. De eerste twee partijen werden keurig winnend afgesloten. Merijn kon zijn goede start in de volgende drie partijen helaas niet doorzetten. Het verlies tegen Erik Verhage was daarbij vooral jammer. Het is de uitdaging voor Merijn om zijn strijdbaarheid langer vast te houden, want hij heeft de kwaliteiten als speler zeker in zich.

De pas 11-jarige Jim speelde naar eigen zeggen een hartstikke goed toernooi. Hij werd in wisseldienst gecoacht door Ricardo, Nico en vader Nathan. Vooral de overwinning op Bart-Jan Boudestein na 0-2 in games achter is alleen al in mentaal opzicht het onthouden waard. Jim vond ook zijn service steeds beter lopen. De progressie in Jims spel bleek niet alleen uit de gamestanden, maar ook uit de reacties van andere spelers en coaches. Zij gaven aan voortaan rekening te zullen houden met Jim.

Twee jeugdspelers bij de beste twaalf junioren van Nederland. De resultaten zijn zeker een mooie opsteker voor de jonge vereniging uit Appelscha. Wij zijn niet alleen bijzonder trots op de geplaatsen, maar ook op de andere deelnemers. Het motiveert ons om de draad in training en competitie weer enthousiast op te pakken. Een dag als deze toont in meerdere opzichten aan dat iedereen in de kern goed bezig is en zij dus lekker door kunnen werken aan het worden van een (nog) betere speler.

Thomas