ABSOLUTE MIJPAAL IN GESCHIEDENIS TTVA

De tussenstand is 4-0 voor Appelscha. Het staat 10-7 in de vierde game en Thomas Kuijer heeft drie matchpoints tegen Noah Chenevert. Het zijn niet 'slechts' matchpoints, maar ook nog eens beslissende punten voor het Nederlands kampioenschap voor jeugdteams 2012! Kan het nog misgaan? Het publiek houdt de adem in, terwijl de camera's al in de aanslag worden genomen. Het balletje vliegt over het net en een urenlange rally van twee seconden volgt. Als het punt daadwerkelijk binnen is, volgt een storm van geluid. En dat waren niet alleen de vele toeters, meegenomen door de eigen supporters, of de trommels van Shot '65. Het was vooral het geluid van een uitzinnig jeugdteam, dat op het ritme van harde muziek in de armen werd genomen door de bijna tweehonderd toeschouwers op dat moment aanwezig. Voor wie er bij was of het zich vanachter dit scherm kan voorstellen, was het een magisch gevoel. Ze hebben het hem geflikt, onze jongens!

En ja, hoe omschrijf je zo'n geweldig gevoel? Opluchting, tevredenheid, kippenvel? Allemaal waar, maar er was ook trots. Ja, trots! Voor al datgene wat de jongens - Leon Knol, Kevin Baron, Thomas Kuijer en natuurlijk ook coach Huub Smid - er voor hebben gedaan. Voor hun tomeloze inzet, en dan niet alleen op de bewuste 5 mei 2012. Het zijn de duizenden balletjes die daarvoor geslagen zijn, en het plezier waarmee er al jaren fanatiek voor is getraind. Voor het doorgaan van de jongens in periodes dat het even wat minder ging, en voor de keuzes die daarop, door ouders en spelers, gemaakt zijn. Er domweg zijn voor elkaar en het leveren van een teamprestatie. Wij zijn als jonge, maar daarom niet minder ambitieuze vereniging, dus vooral ontzettend trots.

Voor het zover was, moest er natuurlijk nog wel iets gebeuren. Vijf punten waren voor aanvang voldoende voor Appelscha om de beker binnen te halen, na eerder de 3-6 overwinning in Zwijndrecht. De hele gymzaal aan de Aekingaweg was ruim voor aanvang al omgetoverd in een heuse tafeltennisarena. Een centercourt lag centraal en was direct omgeven door honderdvijftig stoelen en een stuk of vijf banken. Vanuit de deuropening zag je als toeschouwer linksachter een spotlight en de muziekinstallatie van diskjockey Koen van der Broek. Direct links stond een tafel met allerlei prijsjes voor de loterij georganiseerd door Diana Baron. Vele spandoeken vulden de muren: een met de namen van al onze jeugdspelers, een speciaal ontwikkelde TTVA-vlag door de familie Kuijer en natuurlijk het fraaie spandoek van Shot '65. Een cameraman liep langs het centercourt en probeerde zo de sfeer in beeld en geluid vast te leggen. Rita Boonstra bemande samen met Andrea en Janine Gorter de uitgebreide kantine met vele hapjes en drankjes. De sfeer zat er dus al vroeg in!

Rond half drie reed een grote, witte bus, gevuld met zestig in oranje gehulde Shot '65-ers, door de tamelijk smalle straatjes van het terrein. De zaal vulde zich met meer en meer nieuwsgierige toeschouwers vanuit de hele afdeling Noord en verder. Na een leuke openingsshow, waarbij de spelers, coaches en scheidsrechters vanuit een speciaal kamertje opkwamen - door lichten omgeven - in een verder donkere zaal, kon het inspelen beginnen voor de eerste wedstrijd; gelijktijdig hield wethouder Sierd de Boer van Sportzaken van de gemeente Ooststellingwerf nog een enthousiast praatje. De nuchtere Kevin Baron opende tegen Noah Chenevert. De tactiek om met Kevin te beginnen, pake voordelig uit, want Kevin kwam na een mindere eerste game niet meer in gevaar. Thomas Kuijer, die zijn roots bij Argus in Harkstede heeft liggen, versloeg in de volgende partij in eveneens vier games Albert van Beek. De derde partij tussen Leon Knol en Lennart Slaats liep anders dan in Zwijndrecht, waar Lennart nog redelijk eenvoudig van Leon wist te winnen. Nu was Leon vanaf de eerste bal mentaal scherp en kwam Lennart er eigenlijk nauwelijks aan te pas. De dubbel van Thomas en Leon tegen Noah en Albert werd meer dan verdiend binnengehaald. Na de pauze restte de laatste partij voor de titel tussen Thomas en Noah. De uitkomst van die partij heeft u al in de eerste alinea kunnen lezen. De partij ging kortgezegd met groot machtsvertoon naar Thomas. Er werd nog lang nagepraat in de gymzaal, totdat rond een uur of acht de meesten weer tevreden naar huis gingen.

De tafeltennisvereniging Appelscha wil iedereen bedanken voor de fantastische ondersteuning - op welke manier dan ook - van ons eerste jeugdteam. Het zijn de jongens geweest die het gedaan hebben, maar zonder de ondersteuning van hun omgeving zou het moeilijk, zo niet onmogelijk zijn geweest. We willen ook de vereniging Shot '65 feliciteren met hun tweede plaats! De spelers, coach en supporters uit Zwijndrecht vielen ons op in hun gezelligheid, sportiviteit en betrokkenheid, zowel in Zwijndrecht als ook in Appelscha.

Het kampioenschap voor jeugdteams is geen finishlijn - integendeel, maar niettemin een fantastische opsteker. Voor de spelers Leon Knol, Kevin Baron en Thomas Kuijer, maar ook voor de tafeltennisvereniging Appelscha, nog maar net opgericht in het jaar 2004. Op de film die binnenkort verschijnt op onze website www.ttvappelscha.nl, zeggen enkele jonge kinderen dat het nog wel heel lang gaat duren voordat zij zelf in het centercourt staan. De vereniging heeft echter als voornaamste missie om van jonge spelers goede wedstrijdspelers te maken. Er loopt gelukkig nog genoeg jong talent rond bij de vereniging. Het is dus nog maar zeer de vraag of het 'heel lang' gaat duren voordat Appelscha weer een gooi zal doen naar de nationale titel voor jeugdteams!