27/03 GEWELDIGE DAG BIJ WK DORTMUND

Een goed idee is vaak snel geboren, maar de uitvoering laat dan dikwijls langer op zich wachten. Hoe anders liep dit nu. De trainers Huub en Thomas kregen anderhalve week geleden het idee om met een groep naar de eerste dag van het WK voor landenteams in Dortmund te gaan. Een mail met informatie werd verstuurd op maandagmiddag en zo kon het gebeuren dat op woensdagavond al twee bussen waren gevuld met liefst achttien mensen. De reis werd ook nog voor een groot deel gesponsord uit de verenigingskas. Een leuke dag lag in het vooruitzicht, en die gedachte kwam zeker uit!

Vertrokken werd er al in alle vroegte. De eerste bus nam Thomas vanuit Groningen mee om zo via Assen (Li, Julia, Anya en oma) en Smilde (Nathan, Jim, Djosh en Jonathan) bij het afspreekpunt in de buurt van Hoogeveen (Niek) te komen. De tweede bus van Huub vertrok vanuit Appelscha met Bob, Thomas (Kuijer), Kevin, Nico, Martijn, Lucas, Nico en Merijn als enthousiaste passagiers. Een voorspoedige reis maakte dat we even over half tien aankwamen in een al door de zon overgoten Dortmund. De allerjongsten Julia, Jim, Djosh en Anya hadden er zin in en scheurden vrolijk langs de arena, terwijl de anderen in de rij stonden voor de kaartjes. Zij stelden zich voor dat de wedstrijden voor de verandering eens buiten gespeeld zouden moeten worden!

Even na tienen waren we binnen en iedereen ging ontspannen op pad. Sommigen gingen meteen in de hoofdzaal zitten en kijken naar de wedstrijden, waar de wat oudere jongens het gebouw gingen verkennen. Zij waren vaak te vinden in de breedtesporthal waar tafels waren opgesteld om vrij te spelen. Hier en daar werd bijgepraat met de paar Nederlanders die her en der opdoken. Het was al met al gezellig druk in Dortmund, en dat voor een eerste dag! Jim en Djosh hadden het al de hele dag over Li Jiao en Li Jie. Een handtekening van de dames is de jongens niet gelukt, maar wel die van de jeugdige international Koen Hageraats; erg leuk dat Koen tijd voor ze vrijmaakte. Het was ook grappig dat de twee - beiden nog maar een jaar op de sport - al snel spelers herkenden van wie posters in de zaal in Appelscha hangen; dit tot de grote verbazing van vader Nathan. Ze letten verrassend goed op, Nathan! Alle groepsleden hebben hun ogen kunnen uitkijken, maar niet alleen in de speelhallen. Velen kochten voor een voordelige prijs een rubber, shirt, poster of 'bling-bling'.

Een dag kan snel gaan, zo ook in Dortmund. Rond een uur of vijf en een paar schitterende wedstrijden verder werd ontdekt dat het sterrenteam van China nog zou gaan spelen om acht uur. Dit veroorzaakte een heus schisma, want een deel van de groep wilde om die reden nog wel wat langer blijven dan vooraf het idee was. Op de nieuwe situatie werd snel ingespeeld en er werd besloten om met de bus van Thomas later te vertrekken. Voordat de eerste bus van Huub om half zeven vertrok, werd er eerst nog een leuke foto geschoten die de sfeer van de dag treffend weergeeft. De groep achterblijvers heeft nog kunnen genieten van de wedstrijd tussen Griekenland en China, Zweden en Noord-Korea en de wedstrijden van Zuid-Korea, Oostenrijk en Frankrijk in de andere hal. De tweede bus vertrok rond half tien en kwam na middernacht weer aan op de vertrouwde plekken in de buurt van Appelscha. De reizigers konden er prima mee leven, en de sfeer in de bus heeft er dan ook geen seconde onder geleden.

Het was alles tezamen een dag vol plezier, ontspanning en mooie indrukken. Iedereen heeft de dag op zijn of haar manier kunnen invullen. Het leuke gevolg van zo'n dag is ook dat iedereen elkaar eens buiten de trainingszaal meemaakt, en in dat opzicht is het ook een dag van ledenbinding geweest. Zulke activieiten als afgelopen zondag blijven we dus graag ondersteunen. Volgend jaar wordt in Parijs weer een WK gehouden, maar dan voor het enkelspel. En daar zijn wij natuurlijk graag weer bij!

Waar een kleine club groot in kan zijn.

Thomas