21/01 NICO GORTER FRIES JEUGDKAMPIOEN 2012

Vandaag stond de gehele westerse wereld in het teken van de Friese kampioenschappen in het tafeltennis. Dat is natuurlijk iets overdreven, niettemin is het toernooi onder de Friezen zeer geliefd. Het was reden te meer om Appelschaster deelnemers naar de Friese hoofdstad te sturen. Dit jaar gaven we blijk van onze aanwezigheid door vier spelers af te vaardigen, namelijk Nico Gorter, Lucas Hogeveen, Kevin Baron en Thomas Groenevelt. Zoals in de titel al te lezen was, heeft Appelscha in de persoon van Nico Gorter beslag weten te leggen op de beker in de hoogste jeugdcategorie! Daarmee heeft hij zijn favorietenrol helemaal waargemaakt. In de finale speelde hij tegen teamgenoot David Dijkhoff. David pakte brutaal de eerste game, maar Nico stelde hierna orde op zaken. De interviewers en fotograven die Nico onmiddelijk om de nek vlogen, troffen een bescheiden, maar trotse kampioen. Hiermee was de vreugde voor Nico nog niet afgelopen, want met Lucas wist hij ook nog de titel in het dubbelspel te veroveren; ook voor Lucas een prestatie van formaat!

In de hoogste seniorenklasse speelden Kevin en Thomas mee in een sterk deelnemersveld. Beiden kwamen de poulefase keurig door, maar moesten afhaken in de vervolgronde. Kevin trof de verkouden, maar niet minder hardwerkende verdediger Johan Vogelzang aan, en had in de derde game kansen op de gamewinst, maar moest Johan toch langszij laten komen. Thomas trof in zijn partij tegen Rients Visser min of meer hetzelfde lot. De partij was spannend in drie games met gamestanden van telkens net onder en net boven de tien punten. Wat deze partij verder nog bijzonder maakte, was dat dit hun eerste onderlinge ontmoeting was nadat ze jaren geleden in Dokum samen competitie hadden gespeeld. In de dubbelcategorie speelden Kevin en Thomas voor het eerst samen. Dit resulteerde in verscheidenene goede wedstrijden. Waar in de poule nog één partij werd verloren, bleek dit niet fataal voor als nog de nummer één notering. Hierdoor mochten Kevin en Thomas in de finale spelen tegen Richard Dijkhoff en Bram Parlevliet van Ready. De zege was helaas net een brug te ver, maar de heren toonden zich tevreden met een welverdiende tweede plaats. Dat het trouwens met de sfeer wel goed zat, liet zich zien in het gegeven dat zowel Kevin als Thomas die ene verliespartij aan de ander weten. Op de foto kunt u van links naar rechts Thomas, Kevin, Lucas en Nico onderscheiden met hun vijf bekers; een goede score!