23/10 NJM-SUCCESSEN TTVA IN LOPPERSUM

Fraai gelegen tussen koeien, klinkerwegen en boerderijen ligt Loppersum. Dit gemoedelijke dorp op het Groninger platteland was afgelopen zondag 23 oktober 2011 gastheer van de voorrondes van de Nationale Jeugdmeerkampen. Dit toernooi is elk jaar weer een groot evenement wat in alle afdelingen wordt georganiseerd. De tafeltennisvereniging Appelscha gaf ruim blijk van haar aanwezigheid door acht Appelschasters af te vaardigen: Jellie, Lucas, Martijn, Jonathan, Kevin, Nico, Jim en Julia. En... zij verdedigden de eer van Appelscha absoluut met verve, kan ik u nu alvast verklappen!

In de jongste categorieën speelden Jim en Julia. Voor Jim was dit zijn eerste 'echte' toernooi en met zijn slechts acht maanden ervaring sloeg hij zeker geen flater. Hij bracht zijn tegenstanders dikwijls in benarde posities. Maar, wil deze topper in wording nu met de penhouder- of shakehandgreep verder in het tafeltennisleven? Wordt vervolgd! Julia is nauwelijks ouder, maar ze heeft nu eenmaal meer ervaring en dit was terug te zien. In een poule van zes speelsters eindigde zij als eerste; hiermee plaatste zij zich voor de vervolgronde in Almere. Het is heel goed om te zien dat bij Julia verscheidene elementen uit de training al steeds beter op de tafel zichtbaar zijn.

Bij de kadetten speelde Niek Starke goed mee. De herinnering aan zijn partij tegen Thomas van Schaik uit Emmen stemt tot tevredenheid. Rustig en beheerst werd de juiste tactiek gespeeld en Niek zegevierde uiteindelijk in vijf games. Helaas eindigde Niek net buiten het bereik van de tickets, maar er kan zeker worden teruggekeken op een goed toernooi. Deze en andere overwinningen leverden Niek de derde plaats op bij de kadetten; heel goed, Niek!

Jonathan en Kevin speelden in de hoogste leeftijdsklasse mee en eindigden hoog in de poulefase. Kevin speelde in de vervolgronde frank en vrij tegen Remco Bloem van GTTC Groningen: deze won hij. In de finalepartij kwam hij voor de tweede keer Rémon Linnewiel van Assen tegen, en hij was een van zijn voornaamste concurrenten die dag. Er volgde, net als eerder op de dag, een spannende wedstrijd en Kevin trok wederom aan het langste eind. Onze twee echte 'pingpongmums' Rita en Andrea waren trouwens al voor het einde van de partij verkocht, want toen Kevin in de vierde game van 10-1 achterstand naar 10-8 terugkwam, verklaarden zij zich beiden fan van de jonge Oosterwoldenaar. Gelukkig herhaalde de geschiedenis zich niet en had Kevin deze dag gewoon zijn batje meegenomen! Jonathan speelde verdienstelijk mee in dit deelnemersveld. In de halve finale verloor hij maar net van eerdergenoemde Rémon. De partij tegen Remco ging daarna in drie close games helaas ook verloren, dus al met al een eerste en een vierde plaats bij de jongens junioren:good job, boys!

Het mooie aan het toernooi was dat iedereen lekker veel partijen kon spelen. Het bood menigeen de kans om goed te kunnen oefenen op elementen die in de training voorkomen. Iedereen heeft al met al wel iets gehad aan de lange dag in het Noorden des lands. Jellie, Lucas, Martijn en Nico: jullie wedstrijdmentaliteit siert jullie net zo zeer! Die instelling maakt dat een Nico uit Appelscha ineens bijna kon stunten tegen Thomas Kuivenhoven van GTTC Groningen!

Houdt de website van de afdeling Noord in de gaten voor de officiële uitslagen: http://www.nttbnoord.nl/