10/02 ACTIEF EELDE EN APPELSCHA IN DUSSELDORF BIJ TOP 12 EUROPA

Samen met de tafeltennisvereniging Appelscha was Actief Eelde afgelopen zondag aanwezig bij de Top 12 in Düsseldorf. Voor het prestigieuze toernooi waren de twaalf beste Europese spelers uitgenodigd. Zondag was de finaledag. Het beloofde een dag met toptafeltennis te worden. Absoluut niets bleek minder waar. Zo won de Nederlandse Li Jiao voor de derde keer bij de vrouwen door in de finale de Poolse verdedigster Li Qian te verslaan. Thomas had vorig jaar met een groepje van ttv Appelscha voor het eerst de Top 12 gezien. Door het succes van toen was dit reden genoeg om de tocht opnieuw te wagen. Op voorhand had Thomas een personenbusje gehuurd in Doezum. Deze bleek niet moeilijk te vullen. Rond half zes in de vroege morgen ving de tocht vanuit Groningen aan voor Jos en Thomas. Het was voor sommigen wel erg vroeg, en daarom lieten Bas, Fedde en Thijs in Eelde zich gewillig door de deurbel wekken. In Assen voegden maandagtrainer Andries en de jongens uit Appelscha Leon, Milan en Jonthan zich bij het vertrek en konden we definitief vertrekken richting het Duitse Düsseldorf. De reis liep bijzonder voorspoedig. Waar van tevoren nog werd gewaarschuwd voor geluidsovervloed en kapotte ramen was vrijwel het hele achterstuk halverwege de reis door een slaapmantel bedekt. Met hier en daar een spontane ochtendgeeuw kwamen we keurig op tijd aan bij topsporthal Burgwächter Castello. De zaal was al vrij goed gevuld. Na het inspecteren van de stoelen, die een mooi uitzicht op de tafeltennistafel boden, besloten Andries, Jos en Thomas de dag te beginnen met een goedgevulde kop ‘kaffee'. Anderen besloten om de stands met goedkoop tafeltennismateriaal in de middenring om de hal eens te bekijken.

Rond een uur of tien begon het toernooi met de eerste halve finale voor vrouwen tussen Li Jie en Li Qian. Van tevoren werd al gespeculeerd over de tijdregel. Deze regel houdt in, dat wanneer één game langer dan tien minuten duurt, de rally gedurende de hele wedstrijd vanaf dat moment voor de serveerder maximaal in twaalf slagen moet zijn beëindigd. Al in de eerste game leken de twee verdedigsters het eens te zijn en werd de tijdregel van toepassing. Het leverde een mooie partij op, waarin Li Qian aanvallend wel de sterkere bleek. In de andere halve finalepartij rekende Li jiao met duidelijke cijfers af met de Hongaarse Krisztina Toth. In de finalepartij tussen Li Qian en Li Jiao zat iedereen op het puntje van zijn stoel. Beide speelsters speelden op hoog niveau en de wedstrijd liep naar een climax. Het stond in sets gelijk (3-3) en Li Qian nam een voorsprong op Li Jiao. Het stond 10-8 en de eerste twee kampioenschapspunten lagen in handbereik. Li Jiao zocht na de service snel en gedurfd de aanval op en haalde niet veel later zelf de zege binnen.

Tussen de partijen door was iedereen vrij om te gaan en staan waar hij wilde. Bij aanvang van de partijen werden verschillende shirtjes, schoenen, tassen en ander leuk materiaal aan iedereen getoond. Hier en daar werd met bekenden uit Nederland gepraat. Sommigen waagden zich zelfs aan een heroïeke geduldoefening: een ‘Currywurst abenteuer'. Het was weliswaar even wachten in de niet zelden lange wachtrijen, maar de beloning kwam er uiteindelijk wel.

Bij de mannen was de halve finale tussen de Griek Kalinikos Kreanga en Duitse publiekslieveling, tevens nummer één van Europa, Timo Boll doordrenkt met schitterende rallies. Kreanga speelde los en klapte zowel met de forehandspin als ook met zijn fameuze backhand werkelijk schitterende ballen. Beiden stonden dikwijls meters achter de tafel elkaars topspin over te spinnen. Het was Kreanga die de voorsprong nam. In de vierde set slopen er echter meer fouten in het spel van Kreanga en bleek Timo Boll uiteindelijk de sterkere door de bal heel constant vanuit meerdere posities met veel spin te kunnen slaan. In de andere halve finalepartij sloeg Wit-Rus Vladimir Samsonov makkelijk door het spel de verdedigende Chen Weixing heen. De backhandopening van Samsonov was subliem en legde te veel druk bij de Oostenrijker. De finalepartij zou, net als vorig jaar, gaan tussen Vladimir Samsonov en Timo Boll. Net als de vorige editie nam Samsonov een voorsprong. ‘Die Wende' vond echter plaats in de vierde set. Het stond 8-1 voor Samsonov. Met werkelijk geweldige ballen gaf de Duitser aan vooral mentaal zeer sterk te zijn. De set werd gewonnen en de Wit-Rus was gebroken. Met 2-4 in sets schreef de Duitser voor de vijfde keer de eindoverwinning op zijn conto.

Op de vraag wat iedereen naar de training zou meenemen werd verschillend geantwoord. Leon en Milan bleken onder de indruk van het permanente overspinnen. De Griekse speler Kreanga leverde Jos nieuw lesmateriaal op over de backhandspin, waar Andries en Thomas gecharmeerd waren over de mentale veerkracht van Boll. Hoe dan ook, een dagje in Düsseldorf gaf de voorzichtige indruk dat er nog rek zit in de trainingsmogelijkheden voor menig tafeltennisser uit noord Nederland. De dag werd afgesloten met het gezamenlijk avondeten in het AC-Restaurant te Zevenaar. Iedereen heeft hopelijk een geslaagde dag en een positieve ervaring gehad. Volgend jaar gaan we voor de liefhebber vast en zeker weer. Misschien dan wel met weer wat meer toeschouwers.

Hierbij bedanken we Thomas Groenevelt voor de vlekkeloze organisatie rondom het evenement en voor zijn journalistieke kwaliteiten. Dit stukje is door hem geschreven.