2/12 TIMEOUT TOEGESTAAN VANAF 1 JANUARI 2010

Het Hoofdbestuur van de Nederlandse Tafeltennisbond (NTTB) heeft besloten om met ingang van 1 januari 2010 de time-out in alle landelijke en niet-landelijke competitiewedstrijden en toernooien in te voeren. Daarmee volgt de NTTB het beleid van de Internationale Tafeltennisfederatie (ITTF).
Tot nu toe was het nemen van een time-out alleen toegestaan in door bondsscheidsrechters geleide wedstrijden. Met de spelregelwijziging is het nemen van een time-out nu in alle klassen en tijdens toernooien toegestaan.

Dat betekent dat tijdens een individuele wedstrijd een speler of paar (dubbel) het recht heeft om één time-out van maximaal één minuut aan te vragen. Dit kan worden gedaan door de speler of paar (dubbel) zelf of door de coach (individuele wedstrijd) of de teamaanvoerder (teamwedstrijd).

,,De NTTB probeert de internationale regels zo volledig mogelijk over te nemen”, zegt Hoofdbestuurslid Wedstrijdzaken Hans van Haaren over het besluit. ,,In de praktijk zullen bij wedstrijden in lagere klassen naar verwachting niet vaak time-outs worden genomen, maar de NTTB wil daartoe wel de mogelijkheid bieden.”

Van Haaren is niet bang dat competitiewedstrijden of toernooien echt veel langer zullen gaan duren. ,,Er zijn per wedstrijd maximaal twee minuten extra als beide spelers of dubbels besluiten om een time-out te nemen. Als wedstrijden gewoon op tijd starten, blijven de gevolgen beperkt. Dit blijkt ook uit de praktijkervaringen die zijn opgedaan in het buitenland en in een van onze afdelingen. Bovendien hebben we ook goede ervaringen bij enkele belangrijke jeugdtoernooien.”

Op de website van de NTTB (www.nttb.nl) is een vraag & antwoord rubriek te vinden met alle informatie over de nieuwe regels.