8/6 BROERTJES SMID ZORGEN VOOR SUCCES OP JMK

Het afgelopen weekend stonden voor Stellan en Merijn in het teken van de finales van de Nationale Jeugdmeerkampen welpen. Eigenlijk het belangrijkste nationale toernooi naast de NK die al in Mei zo succesvol zijn verlopen voor de broers Smid. Het verschil tussen deze twee toernooien is dat je in twee dagen tegen alle tegenstanders moeten laten zien wat je waard bent. Er is dus geen loting zoals met de NK. Bovendien staan er nogal wat belangen op het spel, met name voor de kadetten en junioren. Zij kunnen zich kwalificeren voor de Europese jeugdkampioenschappen in Praag.  Een toernooi dus waar de mentale weerbaarheid goed kan worden beoordeeld. Wie  kan de wedstrijdspanning aan en zijn de spelers gedurende twee dagen fysiek in staat om alle wedstrijden 100% te geven. Stellan ging als de gedoodverfde titelkandidaat van start. In de eerste wedstrijd begon het  direct al met de onderlinge broederstrijd. Helaas voor Merijn kreeg hij geen schijn van kans (11-4, 11-5, 11-3). Achtereenvolgens waren Bas v.d. Duin (Spirrit) , Maurice de Winter (HBC)   Ashkan Issazadeh (HBC), Nigel Peters (Slagvaardig-R) en Louis Cok (Dordrecht) kansloos. Alleen Nigel wist nog een game van Stellan af te snoepen. Na de eerste dag stond Stellan samen met de ook nog ongeslagen eerste jaars welp, Eric Agamyan van Openline Westa aan kop met Merijn als derde. Merijn won alle overige wedstrijden knap op zaterdag.

Op zondag werden de laatste vijf wedstrijden gespeeld. In partij zeven speelde Stellan tegen talentgroep lid Wessel van ‘t Walderveen.  Wessel kreeg met 3-0 aan de broek. In de achtste partij moest Stellan tegen Edgar, spelend met een mooie techniek. Edgar maakte het Stellan knap lastig. Stellan begon slapjes aan de partij en dan is het lastig om weer in de wedstrijd te komen. Met 3-2 bleef Stellan nog juist aan de goede kant van de score. Daarna was Stellan toch min of meer wakkers geschud en won zijn negende en tiende partij met 3-0 van respectievelijk Kevin Ranselaar (UTTC) en Raymond de Winter (tweeling van Maurice)  Merijn startte op zondag zoals hij op zaterdag de laatste wedstrijden was geëindigd, met drie overwiningen. In zijn 10e wedstrijd moest Merijn tegen Eric (1e jaars welp).  Het was wederom een meeslepend duel voor de toeschouwers, de spelers en de coaches. Het zag er lang naar uit dat Merijn eindelijk eens zou kunnen gaan winnen van de vechtjas Eric. Op 2-1 voor verspeelde Merijn een aantal match-points en verloor alsnog de game. En op 9-9 in de beslissende vijfde game game kreeg Merijn het mentaal zwaar te verduren door twee onhoudbare netballetjes van Eric. Omdat Eric in de andere wedstrijden ook geen fouten maakte stond er een echte finale aan het eind van de dag.

Stellan had de juiste tactiek van tevoren goed doorgenomen met zijn coach en dit heeft hij eigenlijk gedurende de hele partij prima uitgevoerd. Eric liet zo nu en dan zien wat hij in zijn mars heeft met werkelijk fantastische ballen. Hoewel Stellan de  wedstrijd domineerde was het voor het publiek een mooi schouwspel wat de beide jongens lieten zien achter de tafel, ook op mentaal gebied. Er werd door de beiden jongens tot het eind voluit en met veel inzet gestreden. Omdat Stellan op dit moment de kompletere tafeltennisser is kon hij de boeiende match in zijn voordeel beslissen met 3-1 (11-8, 11-5, 7-11, 11-5).  Stellan werd hiermee de terechte winaar van de nationale jeugdmeerkamp finales in Panningen bij de welpen. Eric werd de nummer twee en Merijn werd bijzonder knap derde.

Hiermee is het seizoen voor de tweeling min of meer afgelopen. Stellan en Merijn spelen eind juni nog de afdelingsfinales in Papendal. Ook Janine Gorter van onze verengiging is hiervoor uitgenodigd. Helaas hebben de afdelingsbazen van de afdeling Noord in al zijn wijsheid besloten om Stellan mee te laten doen met de welpen.