9/2 APPELSCHASTERS AANWEZIG TIJDENS TOP 12 EUROPA

Gisterochtend rond 07.00 uur vertrokken Andries, Huub, Milan, Kevin, Aletta, Stellan, Merijn en Thomas (ttv Actief) met twee auto's richting Düsseldorf om daar 2 ½ uur later al aan te komen bij het Burg Wachter Castello, een prachtig stadion waar als het vol is ongeveer 5000 toeschouwers kunnen zitten. Van de 8 aanwezige Hollanders  is Aletta als enige niet tafeltennis freak ook aanwezig. Ze wil graag de familie Smid ook eens compleet zien, dus vandaar dan maar een " gezellig dagje tafeltennis " kijken in Dusseldorf.  De complete Europese mannen en vrouwen Top heeft zich het afgelopen weekend daar verzameld om het prestige TOP 12 toernooi te spelen. Het toernooi dat al vanaf 1971 wordt gespeeld is in de loop der jaren wat veranderd in opzet. Werd vroeger nog een 12-kamp gespeeld, nu wordt er gestart op zaterdag in 4 - drie kampen. De beste twee spelers per poule spelen dezelfde dag nog een kwartfinale.  Op zondag wordt dan de rest afgewerkt.
Net aangekomen van de reis en de kwetsbare ruggen nog krom van het autorijden en de slijtage verschijnselen zochten Andries en Huub regelmatig de andere zijde van het stadion op. Dit om de gewrichten wat meer beweging te gunnen en de onderste rugwervels wat ontspanning te geven. Grotendeels volgen Andries en Huub daarom de wedstrijden staand. Om 10.00 uur begint dan de eerste vrouwenwedstrijd tussen onze Nederlandse chinese Li Jie tegen Liu Jia uit Oostenrijk. Het werd een prachtige wedstrijd waarbij Li Jie op het eind aan het langste eind trok. Met 4-2 werd de wedstrijd gewonnen en de finaleplaats wordt bereikt. Liu Jia had op zaterdag avond in een bloedstollende kwartfinale nog gewonnen van Li Jiao ook al een Nederlandse chinese. Met 14-12 in de vijfde game verloor de Top 12 winnaresse van 2007 en 2008 dit duel. De andere halve finale werd ook al een zeer spannende wedstrijd en werd beslist in het voordeel van Li Quian uit Polen, het werd 4-3 voor de Poolse verdedigster tegen de Duitse aanvalster Wu Diaduo. Omdat de wedstrijden bij de dames zo lang duurden liep het tijdschema behoorlijk uit. De finale tussen de twee verdedigsters beloofde een zo mogelijk nog langere wedstrijd te worden. Van te voren werd er daarom al druk gespeculeerd op de tijdregel. En zo geschiedde het ook. Halverwege de eerste game, het was 8-6 voor de Nederlandse, was het zover. Een extra scheidsrechter zorgde hardop voor het tellen van de rally's die in maximaal 12 balwisselingen moet zijn beslist in het voordeel van de serveerder. Het is iedere keer om en om serveren.
Het was een slijtageslag tussen twee uiterst goede verdedigsters waarbij de Poolse licht in het voordeel was vanwege de iets betere aanvallende capaciteiten. Hoewel Li Jie in elke game kansen had om de game na zich toe te trekken bleek de Poolse net even gelukkiger en wellicht koelbloediger. De tafeltennisexperts uit Appelscha vonden dat Lie haar tactiek best zou kunnen aanpassen op de service van de Poolse. Niet één keer tijdens de tijdregel valt onze Nederlandse aan op de service van de Poolse. De Poolse laat iets meer aanvallende kwaliteiten zien en wint met 4-1 de winnaarspremie van € 9000,00. Li Jie moest het met de helft doen. Thomas, de TTV actieveling uit Eelde vond het allemaal prachtig (hij ging voor het eerst mee op Europees toernee). Hij genoot zichtbaar van de tijdregel hij heeft zijn volgende tafeltennis reis naar Stuggart (EK) al bijna geregeld.
De finale van het heren enkelspel werd een droomfinale tussen de favoriet Timo Boll uit Duitsland en de Wit Rus Vladimir Samsonov. Vladi nam een 3-1 voorsprong maar Timo gaf zich niet gewonnen en ging naarmate de wedstrijd vorderde steeds beter spelen.
In een werkelijk hoogstaand gevecht maakten de twee beste spelers van Europa promotie voor het tafeltennis. Amper domme foutjes makend en voor elk punt strijdend en knokkend. Dit btekende vaak mooie lange rally's voor het publiek. Uiteindelijk werd Timo de winnaar voor het uitzinnige thuispubliek (3.500 toeschouwers).  Boll merkte later nog op dat deze finale eigenlijk geen verliezer waard was. Een remise was wellicht beter geweest volgens Boll maar de sport kent geen mededogen en dus was de hoofdprijs voor de Duitser. De zichtbare teleurgestelde "Vladi" moest net als vorig jaar genoegen nemen met het zilver. Overigens heeft Samsonov al vier keer de Top 12 gewonnen. Timo Boll bereikt dit aantal nu ook.  Milan, Kevin, Merijn en Stellan kunnen nu na al dit moois weer nieuwe inspiratie putten en vol goede moed werd in drie uur naar Appelscha gekoerst waar de lange dag werd afgsloten met frites. Al met al een prachtige, gezellige en geslaagde dag.