3/2 TOP 10 EUROPA KADETTEN EN JUNIOREN

Afgelopen weekend is in het Topsportcentrum van Rotterdam de Europese TOP 10 jeugd gespeeld. De beste Europese jongens en meisjes kadetten en junioren streden vanaf vrijdag t/m zondag tegen elkaar in een tienkamp. Van Nederlandse zijde deed in elke categorie één speler mee. Alleen Britt Eerland (meisjes kadet) wist zich op eigen kracht te kwalificeren. De overige spelers kregen van de organisatie een zgn. wild-card. Bij de jongens junioren deed Boris de Vries het uitstekend door twee wedstrijden te winnen van de TOP 10. De overige wedstrijden wist hij iedere keer een of meerder games af te snoepen van zijn sterkere oponnenten. Als je bedenkt dat Boris niet bij de eerste 30 spelers staat op de Europese ranglijst is dat een hele prestatie. Voor Koen Hageraats  (Europese ranglijst nr. 38) geldt hetzelfde. De 13 jarige Koen deed flink zijn best  maar dit heeft niet tot een overwinning geleid tijdens dit toernooi. Hij wist regelmatig enige games te pakken maar kon dit net niet omzetten in een overwinning. Koen eidigde hierdoor als tiende en laatste. Suzanne Dieker (Europese ranglijst 73) deed mee bij de meisjes junioren en won één partij, desondanks eindigde Suzanne ook laatste. Britt Eerland (Europese ranglijst nr. ) 5eindigde als beste van de Nederlanders. Met vier overwinningen werd Britt zesde. Britt heeft niet voor echt voor een positeve verrassing kunnen zorgen tijdens het evenement. Misschien had ze wat trainingsachterstand opgelopen door blessure perikelen die haar parten heeft gespeeld in de voorbereiding. De Nederlandse spelers komen nog kwaliteit tekort om zich echt te kunnen meten met de absolute top. Wat opviel was dat vooral de Duitse en Franse jeugdspelers al een behoorlijke voorsprong hebben op de rest. Met veel gevoel, technisch al wat verder, mentaal sterk (Patrick Franziska) en een ijzersterk voetenwerk (vooral van Franse zijde). Ook de Rus Philip Kuimov viel in positieve zin op, echt een speler om van te genieten in de toekomst. Hij eindigde net buiten de top drie bij de jongens kadetten. Vanuit Appelscha waren er slechts toeschouwers aanwezig maar die hebben wel genoten van de mooie wedstrijden. Ook bij de breedtesport activiteiten deed de TTV Appelscha van zich spreken door aanwezig te zijn bij de activiteiten die werden georganiseerd. Verder was opvallend dat de vereniging Actief uit Eelde, al het hele seizoen flink aan de weg timmerend, de reis naar Rotterdam heeft gemaakt. Zij waren erg onder de indruk van het toptafeltennis.
Geruchten doen de ronde dat dezelfde avond nog een aantal jongens allerlei technieken hebben uitgeprobeerd in de zaal in Eelde.  De trainer is dan ook zeer benieuwd wat dit allemaal oplevert a.s. donderdag in Eelde!!!!!!